تاريخ انتشار: چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 09:00
معرفی کتاب

پس از پنجاه سال؛ پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین(ع)

پس از پنجاه سال، ‌نه روایت زندگی امام حسین (ع)، بلکه تحلیل و علت شناسی واقعه عاشوراست که به قلم توانمند و شیوای مرحوم سید جعفر شهیدی در سال ۱۳۳۰ نگاشته شده است. این کتاب، از جمله کتاب‌های مطرح در تحلیل واقعه عاشوراست که به رخدادی که در سال ۶۱ هجری و درست پنجاه سال پس از وفات پیامبر(ص) اتفاق افتاد، می‌پردازد.

پس از پنجاه سال، اثر دکتر سید جعفر شهیدی با نام کامل «پس از پنجاه سال؛ پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین(ع)»، در سال ۱۳۵۸ ش به چاپ رسید. شهیدی در این کتاب، در عین وفاداری به روایت‌های تاریخی، نگاه تحلیلی دارد و زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی را در شکل‌گیری قیام امام حسین(ع)، مورد توجه قرار می‌دهد. کتاب در ۳۰ بخش کوتاه تنظیم شده و سیر تاریخی وقایع به همراه تحلیل نویسنده، ذکر شده است.

درباره مؤلف

سید جعفر شهیدی (۱۲۹۷-۱۳۸۶ش) نویسنده، مترجم، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام و استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود.

انگیزه نگارش

سید جعفر شهیدی، انگیزه خود از نگارش «پس از پنجاه سال» را بررسی دلایل «خونسردی و بی‌اعتنایی» مردم در قبال واقعه عاشورا دانسته است. یکی از پرسش‌های اصلی نویسنده، این است که چه شد که پس از گذشت نیم‌قرن آن اندازه از فقه اسلام و احکام دین بی‌اطلاع ماندند که ندانستند چگونه منکری می‌کنند و چه ننگی دامنگیرشان می‌شود؟ انگیزه سید جعفر شهیدی از نوشتن این کتاب، یافتن پاسخ این سوال است که اگر یزید برای حفظ حکومت خود، اصول مسلم اسلامی را نادیده گرفت، چرا مردم تا آن حد خونسرد و بی‌اعتنا بودند؟

شیوه تالیف

نگاه تاریخی سید جعفر شهیدی، مبتنی بر این اصل کلی است که کمتر حادثه تاریخی است که از رنگ تبلیغات سیاسی امویان و عباسیان و یا تعصبات دینی مذاهب مختلف بر کنار مانده و حقیقت آن دگرگون نشده باشد. او معتقد است که برای دریافت حقیقت تاریخی، خواندن متن تاریخ به تنهایی کافی نیست و باید تاریخ را در کنار وضع جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی مورد مطالعه قرار داد.[۲] او در این کتاب، نگاهی تحلیلی و تطبیقی دارد و چنانکه خود گفته، رویدادها را با هم سنجیده تا گرفتار نقل‌های اشتباه منابع تاریخی نشود.[۳]

چاپ کتاب

این کتاب در ۲۱۶ صفحه توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ شده، و تا ۱۳۹۳ بیش از ۳۴۰ هزار نسخه از آن در ۴۸ چاپ منتشر شده است.