تاريخ انتشار: يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 - 11:56

نشست صنعت نشر و فناوری های نوین در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد

نشست صنعت نشر و فناوریهای نوین ؛ مطالعه موردی ایران و جهان به همت مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شنبه 22 اردیبهشت ماه ساعت 18 در سرای ملل برگزار شد.

در ابتدای مراسم ایوب دهقان کار دبیر نشست گفت: صنعت نشر یکی از صنایع مادر در صنایع فرهنگی است و در این مجال قصد داریم به این امر بپردازیم که تا چه اندازه در ایران صنعت نشر به سمت فناوری های جدید گام برداشته است. طبعا در این میان باید به سه ضلع این صنعت که شامل دانشگاه، حاکمیت و بخش دولتی و ناشران پرداخت از این رو در این نشست از حضور دکتر مهدی طاهری استاد دانشگاه علامه طباطبایی، سعید پور ابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی  به عنوان نماینده دستگاه تصدی گر و همچنین  علی محمدپور دبیر انجمن ناشران الکترونیک به عنوان ضلع تاثیرگذار دیگر دعوت کرده ایم. در ادامه پورابوالقاسم بیان کرد: در حال حاضر تلاش دولت در حوزه نشر دیجیتال و کتاب های الکترونیک شکل دادن به زیست بوم فضا دیجیتال است . یکی از مسائل مهم در این زمینه بحث مهم کپی رایت یا حقوق مولف است که تلاش داریم با تعامل با نویسندگان آنان را وارد این زیست بوم کنیم. اکنون دارای پلتفرم های کتاب دیجیتال و پادکست و کتاب های صوتی هستیم و طبعا این حوزه نیازمند قانونگذاری است و در این حوزه گام هایی برای حفاظت از داده های شخصی که دغدغه ناشران است برداشته ایم و منتظر تصویب آن در مجلس شورای اسلامی هستیم. طاهری رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی ، سخنران بعدی این مراسم بود که در ابتدا به سیر تطور صنعت نشر اشاره کرد و گفت: با سه جهش در صنعت نشر مواجه بوده ایم که طی آن از کتاب کاغذی به نسل جدید کتاب های الکترونیک رسیده ایم و البته نباید از شکل ترکیبی که شامل کتاب چاپی و الکترونیک و همچنین مولتی مدیاست نیز غافل شویم. در ایران بیشتر تمرکز بر تجهیزات بوده است در حالی که وقتی از فناوری صحبت می کنیم بخشی ازآن تجهیزات است و قسمت دیگر ناظر به پروتکل ها و استانداردهایی که در این حوزه تعریف می شوند ، در کنار حاکمیت معنوی است.  در فناوری های اطلاعاتی هر کاربری علایق و نیازهای شخصی خودش را می سازد و ما با فضایی شبیه متاورس روبرو هستیم که در آن فضاهای نشر سه بعدی می شود. همچنین شاهد ویس سرچینگ ها( جستجوی صوتی؟) هستیم که به تولید کتاب صوتی منجر شده است.