تاريخ انتشار: يکشنبه 3 دی 1402 - 09:55

رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب "سلول 14"

مراسم معرفی کتاب سلول شماره 14 متعلق به مقام معظم رهبری، آیت الله العظمی خامنه ای که به زبان اسپانیایی ترجمه شده است به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با حضور نخبگان فرهنگی و دانشگاهی اسپانیا، سفرای برخی کشورها و دیگر علاقمندان اسپانیایی و ایرانی در تاریخ 22/09/1402 برگزار گردید.

در این همایش علمی و معنویی پیام آقای دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط رایزن فرهنگی کشورمان قرائت گردید. در ادامه دکتر احمدی رایزن فرهنگی مطالبی در پیرامون جامعیت شخصیت مقام معظم رهبری بیاناتی ارائه دادند. سپس دکتر زبیب سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا سخنرانی نمودند و دکتر اخگری معاون بین الملل موسسه انقلاب اسلامی سخنران بعدی بودند و نهایتاً آقای کارلوس پاز نویسنده و شخصیت رسانه ای و آقای یوسف فرناندز دبیر شورای اسلامی اسپانیا و نویسنده در پیرامون تاثیرات شخصیت حضرت آیت الله خامنه ای در عرصه بین الملل سخنرانی نمودند. در پایان با حضور سفراء و نخبگان فرهنگی از کتاب سلول 14 رونمایی بعمل آمد.

پیام جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی:

 

 

 

 

 

 

 

 

اساتید محترم، اندیشمندان معزز و میهمانان گرانقدر 

سلام علیکم                                                                                    

بسیار خرسندم و تقدیر می کنم که این محفل ارزشمند به مناسبت رونمایی از ترجمه کتاب مهم و تأثیرگذار «سلول شماره ١۴ » از خاطرات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) برپا شده است و توفیق دارم تا از این طریق، با فرهیختگان شرکت کننده سخن بگویم.

در بررسی نظام مسائل جامعه ایران اسلامی یکی از مهم ترین و بنیادین ترین مسائل روز که با آن مواجه هستیم چگونگی سبک زندگی است.

بررسی این موضوع از دو جهت اهمیت دارد: نخست اینکه سبک زندگی روند حیات انسان را از پوچی و بی هدفی خارج می کند وبه آن معنا می بخشد و  دیگر آنکه انتخاب سبک زندگی متعالی می تواند این بیداری ملت را از حیث سعادت تضمین کند زیرا در دنیای امروز به دلیل گستردگی فضای مجازی و تنوع رسانه ها همواره سبک های مختلفی از زندگی به جامعه عرضه می شود لذا داشتن چارچوب و اصول اساسی برای انتخاب سبک زندگی مناسب به منظور نیل به حیات طیبه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

همچنین باید عنایت داشت که یکی از مهم ترین دغدغه های فکری مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  به عنوان ولی فقیه، بحث سبک زندگی صحیح است که بسیاری برآن تاکید دارند.

بر همین اساس کتاب سلول ۱۴ از جنبه های مختلف ارزشمند است که یکی از آن جنبه ها ارائه سبک زندگی رشد یافته و متعالی از یک مجتهد وارسته است.

در واقع خاطرات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) از دوران نوجوانی تاکنون می تواند الگوی عملی مبارزه در جبهه حق علیه باطل باشد و به عبارت دیگر کتاب مذکور نقشه راهی برای آزادی خواهان جهان است.

در واقع این کتاب تبیین دو قطب حق و باطل است از یک سو قطب حق به رهبری مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همراه و در کنار حضرت امام خمینی (ره) و از سوی دیگر قطب باطل با حضور شاه قرار دارد و قطب باطل در صدد جدایی اسلام ناب از جامعه است و دشمن آزادی و آگاهی افکار عمومی می باشد و تلاش می کند مخالفان خود را توسط ساواک سرکوب کند.

در واقع از خاطرات معظم له اینگونه دریافت می گردد که رویکرد رهبر فرزانه انقلاب درباره مقوله سبک زندگی بر دو پایه رویکرد نگرشی و رفتاری شکل گرفته و استوار است .

رهبر معظم انقلاب معتقدند که باید مبنا و اساس سبک زندگی برگرفته از آموزه های قرآنی باشد وبرای اینکه این اتفاق تحقق یابد می بایست دو مهم اول تبیین درست سبک زندگی و دیگر پرهیز از تقلید و الگوسازی ناصحیح مورد توجه قرار گیرد که در محتوی کتاب، سبک زندگی قطب حق و باطل از خاطرات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تبیین می گردد و می بایست با دقت مورد توجه و بهره برداری قرار گیرد که امیدوارم با شناخت بیشتر و مطالعه گسترده آن توسط علاقه مندان و آزادی خواهان، روز به روز شاهد تحقق سبک زندگی مجاهدانه و مبتنی بر حق طلبی توسعه یابد.

در پایان لازم می دانم از تلاش برگزار کنندگان این محفل علمی و مهم به ویژه سفیر، رایزن فرهنگی و مسئولان موسسه انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر کنم و توفیق و سربلندی روزافزون برای همه میهمانان ارجمند آرزومندم.

سخنرانی جناب آقای دکتر احمدی، رایزن محترم فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در اسپانیا:

 

 

 

 

 

 

 

 

امروز مراسم رونمایی از کتاب رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای است. آیت الله خامنه ای در واقع تئوریسین و نظریه پرداز در حوزه اسلامی هستند دارای جنبه ویژگی خاصی هستند:

  1. سوابق مدیریتی و آشنایی در حوزه های مختلف نقش بسزایی در کارآمدی و کارایی او دارد.
  2. سیر و سلوک فردی یا اخلاق عملی آنچه که همه ما از رفتار، منش و سلوک فردی و اجتماعی رهبری سراغ داریم انسان خداباور، متوکل، شجاع و سلیم النفس و ساده زیست و خستگی ناپذیر می باشند.
  3. ضد استکبار و امپریالیسم: ایشان رهبری یک مبارزه نستوه علیه استبداد و استعمار بیگانگان در دوران قبل از انقلاب بوده است که در آن دوران در زندان بودند و این کتاب خاطرات زندان ایشان است.
  4. جامعیت در حوزه علم: آیت الله خامنه ای در کنار اینکه فقیه هستند، ادیب می باشند و آشنایی به مبانی هنری و نظریه پرداز در حوزه سیاسی

سخنرانی جناب آقای دکتر زبیب، سفیر محترم ج.ا.ایران در اسپانیا:

 

 

 

 

 

 

 

 

عالیجنابان، میهمانان گرامی، خانمها و آقایان

از اینکه دعوت رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران را برای حضور در این برنامه فرهنگی پذیرفتید تشکر می کنم. در روابط چهارصد ساله ایران  و اسپانیا، بدون تردید حوزه فرهنگ از ارزشمندترین و موثرین حلقه های ارتباطی دو ملت است. دو فرهنگ بزرگ و کهن پارسی و هیسپانیک داشته های فراوانی برای بده بستان دارند، فرآیندی که به غنای هرچه بیشتر ارتباطات فرهنگی در جهان و نهایتا تقویت درک متقابل کمک می کند. بعنوان سفیر ج.ا.ایران نزد دولت پادشاهی اسپانیا، بر ضرورت و آمادگی طرف ایرانی برای تقویت هرچه بیشتر روابط در این حوزه تاکید و از هر ابتکاری در این زمینه استقبال می کنم.

قرن بیستم شاهد تحولات بزرگی بود. از ظهور تا افول شوروی، دو جنگ ویرانگر جهانی، نابودی امپراطوری عثمانی و سپس بریتانیا همراه با باقیماندن زخم هایی کهنه که امروز در فلسطین مظلوم شاهد پیامدهای آن هستیم، موج استعمارزدایی و... . ملت ایران در این سده، سه بار پیشگام تحولات منطقه ای شد و روند تاریخ معاصر را تحت تاثیر قرار داد. انقلاب مشروطه، ملی کردن صنعت نفت در دهه 50، و نهایتا انقلاب اسلامی در پایان دهه 70 که در میان انقلاب های بزرگ دنیا بررسی می شود و البته با ویژگیهای های برجسته، از آنها متمایز می شود. انقلاب اسلامی، نه جنبشی از جنس روند استعمارزدایی ده های 60 و 70 میلادی بود، نه رویدادی کودتایی که در آن مقطع متداول بود، و نه حتی پیروزی یک جریان سیاسی بر جریان سیاسی دیگر. فراتر از این موارد، انقلاب اسلامی نماد زایش و عرضه یک گفتمان نوین در اندیشه سیاسی و سپهر سیاست جهانی است. گفتمانی که بر راه حل بومی، و کاملا متمایز از گفتمان غالب جاری در نظام بین الملل، تاکید دارد. خوانشی از دین مبتنی بر عقلانیت، در کانون این گفتمان است. از این زاویه، فشار همه جانبه در چهار دهه گذشته بر ملت ایران، در واقع ارتباط واقعی با بهانه هایی مانند فناوری هسته ای، حقوق بشر و ... ندارد بلکه فشار برای پیشگیری از ظهور و تحقق ظرفیت های یک گفتمان نوین است. نظر معروف هنری کسینجر ناظر و موید همین امر است. کسینجر می گوید اگر ایران می خواهد یک دولت-ملت باشد، امریکا می تواند با او به توافق برسد اما اگر می خواهد منبع الهام باشد، امکان توافق وجود نخواهد داشت و تقابل طرفین ادامه خواهد یافت. در واقع کسینجر اصرار دارد یک گفتمان غالب در دنیا وجود دارد که منبع الهام باید باشد و جایی برای هیچ رقیب دیگری نیست. واقعیت بزرگی که در منطق کسینجر نادیده می ماند آن است که تفکر او با نادیده گرفتن تاریخ تمدن بشری، پایه تمدن را به نظام وستفالیایی ملت – دولت منتقل می کند که صرفا یک مفهوم نسبتا جدید ( 1648 ) است. اما واقعیت آن است که ایران، با پشتوانه تاریخ کهن خود، از قرن ها و هزاره ها پیشتر از دولت-ملت، یک تمدن-ملت بوده و همچنان این برند تمدنی را نمایندگی می کند. و از جمله به همین است که می تواند گفتمان نوینی در سطح جهانی عرضه کند. اگر منطق رقابت/تقابل دولت ها، جانشینی و حذف است، و به همین دلیل تفکر کسینجری نمی تواند وجود رقیبی را بپذیرد؛ منطق تمدن ها را باید تکمیل و کمک به بشریت پیشرفت و سعادت بشر دانست.

حضار گرامی، تاریخ را اندیشه های بزرگی می سازد که تبدیل به اراده شده باشد و صاحبان آن آمادگی پیگیری مستمر و پرداخت هزینه برای تحقق آن را داشته باشند. در این فرآیند است که بلوغ جوامع نمایان می شود، سرنوشت آنها رقم می خورد و رهبران بزرگ پا به عرصه وجود می گذارند، رهبرانی که بعضا فراتر از سرنوشت ملت خود، مسیر تاریخ را نیز تغییر می دهند. امام خمینی در چنین بستری ملت ایران را در مسیر انقلاب اسلامی رهبری کرد. اما عمر کوتاه رهبری او پس از پیروزی انقلاب و کاریزمای بی نظیر او که فاصله معنی داری با دیگر شخصیت های انقلاب ایجاد می کرد، همگان را در داخل و خارج با سوال بزرگ جانشینی روبرو ساخت. جانشین ایشان فقط کشور یا نظام سیاسی را رهبری نمی کرد بلکه ادامه حیات گفتمان انقلاب اسلامی و تحقق آن را باید تضمین می کرد. حضرت آیت الله خامنه ای در چنین فضایی به رهبری رسیدند. برای توصیف ایشان، ترجیح می دهم از گزارش اواخر دهه اول از قرن جاری موسسه پژوهشی رند استفاده کنم که ایشان را پرسابقه ترین در مبارزه، با سوادترین، مجرب ترین و قوی ترین شخصیت برای رهبری نظام ج.ا.ایران معرفی کرده است.

کتاب سلول 14 که توضیح سرنوشت ایشان است و در این نشست رونمایی می شود، بازخوانی شخصیت و اراده ای است که برای باورهای مدون خود مبارزه می کند، زندان می رود، تبعید می شود، ترور می شود، در رویارویی با اشغال خاک میهن، در جبهه نبرد مانند یک سرباز ساده با دشمن می جنگد، و همه مسیرها برای خدمت به آرمان و ملت خود را از نمایندگی مجلس تا ریاست جمهوری و رهبری تجربه می کند. این همان چیزی است که پژوهشگران موسسه رند نوشته اند.

امیدواریم شاهد برگزاری هرچه بیشتر اینگونه نشست ها برای معرفی شخصیت های فرهنگی از ایران و اسپانیا در دو کشور باشیم. با قدردانی دوباره از شما و سخنرانان ایرانی و اسپانیایی این جلسه، دعوت کنم پای مباحث اندیشمندان بنشینیم.

سخنرانی جناب آقای دکتر اخگری، معاون محترم بین الملل موسسه انقلاب اسلامی:

 

 

 

 

 

 

 

 

عرض سلام و احترام به حضور خانم‌ها و آقایان، حضار محترم و میهمانان گرامی و مقامات رسمی حاضر در جلسه، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و سپاس از مساعدتهای ایشان برای برگزاری این مراسم .

و همچنین سپاس از مساعی جناب آقای دکتر احمدی رایزن محترم فرهنگی ایران برای برگزاری این مراسم وزین به مناسبت رونمایی از کتاب سلول شماره 14، خاطرات خودنوشت حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی.

 سخن را با روایت بخشی از کتاب آغاز کنم که به توصیف فضای سلول همان زندانی می‌پردازد که راوی خاطرات یعنی حضرت آیه الله خامنه ای در دوران مبارزه با رژیم استبدادی پهلوی مدتی در آن به سر برده است:

«اکنون رخدادهایی از خاطر من می‌گذرد که برای کسانی که با زندگی در سلول تاریک دربسته و بی ارتباط با جهان خارج آشنا نباشند، عادی و معمولی به نظر می‌رسد؛ اما برای کسی که در چنین سلولی زندانی شده، رخدادهایی مهم است و به خاطر اهمیتی که دارد با روشنی تمام در حافظه باقی می‌ماند؛ از آن جمله است تابش اشعۀ نور خورشید در داخل سلول.

یک روز، روشنیِ اندکی که توانسته بود از همۀ نیرگی‌ها و غبارهای بالای روزنۀ سلول بگذرد و به داخل سلول نفوذ کند، توجهم را جلب کرد. از شادی نتوانستم خودم را کنترل کنم. فریاد زدم: آهای... مژده... آفتاب ... آفتاب.. چشم‌های من به این نور که ما را با گسترۀ فضای آزاد و رها پیوند می‌داد، دوخته شد. به مدت نیم ساعت یا کمتر همچنان با خوشحالی به آن نگاه می‌کردم تا اینکه ناپدید شد. روز بعد شعاع نور بیشتر شد. چند هفته وضع به همین منوال بود تا آنکه خورشید در زاویۀ دیگری قرار گرفت و دیگر این عطیۀ ناچیزش به من نمی‌رسید...»

سلول شماره 14 که عنوان ترجمۀ کتاب خاطرات حضرت آیت الله خامنه‌ای به زبان اسپانیایی است و تاکنون به 20 زبان ترجمه شده ، در واقع برگرفته از نام یکی از فصل‌های این کتاب است که به شرح زندگی سراسر مبارزه و استقامت ایشان از دوران نوجوانی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 می‌پردازد.

کتاب در پانزده فصل تنظیم شده است و در هر فصل یکی از مقاطع زندگی ایشان به روایت خودشان شرح شده است. فصل اول کتاب به شرح وضعیت خانوادگی ایشان که در مشهد مرکز استان خراسان (استانی کهن در شرق ایران) می‌پردازد.

او متولد فروردین ماه 1318 است. پدرش برخاسته از خانواده علمای معروف تبریز (شهری معروف در شمال غربی ایران) و مادرش اگرچه برخاسته از خانواده علمای مشهور نجف آباد اصفهان( شهری معروف در مرکز ایران) است، اما زادگاه او شهر نجف در عراق امروزی است و به همین سبب مادر او به زبان عربی با لهجه عراقی تسلط دارد و نزد او قرآن را فرا می‌گیرد و همین علاقۀ او به زبان قرآن یعنی زبان عربی موجب شده است که این کتاب خاطرات را با عنوان «ان مع الصبر نصرا» ابتدا به زبان عربی بنگارد و سپس به فارسی ترجمه شود.

فصل دوم کناب روایتگر تحصیلات او در حوزۀ علوم اسلامی است که نزد استادان صاحب نام آموزش می‌بیند. یکی از نکات جالب از  دورۀ تحصیل در مشهد علاقه به خواندن رمان‌های مشهور جهان است. او اکثر رمان‌های مشهور ایران و جهان را مطالعه کرده و هنوز هم آثار ادبی جهان را مطالعه می‌کند و از خلال خواندن همین رمان‌هاست که با فرهنگ دیگر ملل آشنا می‌شود. به عنوان مثال ایشان «بینوایان» اثر ویکتور هوگو را رمانی برتر قلمداد می‌کند و آن را کتاب تاریخ، جامعه شناسی و محبت و عشق می‌داند.

فصل سوم توصیف سفر او در دوران نوجوانی به عراق و تلاش او برای آموختن زبان عربی است که موجب تسلط او به زبان عربی و ترجمه  برخی از آثارمتفکران و شاعران عربی به زبان فارسی است: مانند ترجمه آثار سید قطب و نیز شعر اشک و لبخند از شاعر مشهور لبنانی، جبران خلیل جبران.

 فصل چهارم کتاب به نخستین جرقه های آشنایی او با گروه‌های انقلابی اختصاص دارد که همزمان با دوران طلبگی او در مشهد است. همین آشنایی موجب می‌شود که او در سال 1337 راهی قم شود و در آنجا با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی که در آن روزها به حاج آقا روح الله شهرت داشت، آشنا شود.

فصل پتجم کتاب روایتگر آغاز نهضت انقلاب اسلامی ایران در سال 1342 است که در فصل ششم به نحوۀ مبارزات ایشان می‌انجامد. ایشان در فصل ششم مبارزاتش را اینگونه شرح می‌دهد:

«وقتی در عنفوان جوانی ندای امام خمینی را از همان آغاز نهضت ایشان لبیک گفتم و راه مقاومت را در برابر قدرت حاکمۀ ستمگر در پیش گرفتم، می‌دانستم این راه، راهی پر از اشک و خون است، لذا از نظر روحی برای هرگونه رنج و شکنجه آمادگی داشتم. وقتی با نخستین تجربه بازداشت در شهر بیرجند روبرو شدم، این آمادگی ظهور یافت. در نتیجۀ همین آمادگی – توانستم علیرغم زندانها و بازداشتها و تهدیدها و انواع شکنجۀ روانی و بدنی – به لطف و توفیق خداوند راه را ادامه دهم.

از آغاز نهضت در سال 1341 تا پیروزی انقلاب اسلامی شش بار بازداشت و سپس تبعید شدم و بارها توسط دستگاه امنیتی مورد بازجویی قرار گرفتم.»

فصول بعدی کتاب شرح همین رنج‌ها و مقاومت‌ها در زندان و تبعید است تا اینکه در فصل پانزدهم با عنوان «پیروزی پس از سختی» انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال 1357 به پیروزی می‌رسد.

شرح زندگی علمی و سیاسی رهبر انقلاب اسلامی فرصتی وسیع‌تر می‌طلبد که البته در کتاب سلول شماره 14 بدان پرداخته نشده است. ایشان در دهۀ اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا قبل از انتخاب شدن به عنوان رهبر جمهوری اسلامی در سال 1368،  از کارگزاران ردۀ اول جمهوری اسلامی است و مسئولیت‌های مختلفی را از عضویت در شورای انقلاب، امامت جمعه تهران، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و دو دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را تجربه کرده و خود ایشان از جمله شخصیت‌هایی است که مورد سوء قصد تروریستی گروهک منافقین قرار گرفته است. این گروهک تروریستی که مورد حمایت برخی از کشورهای غربی است، در ترورهای کور خود 70 هزار نفر از مردم بی‌گناه ایران و دانشمندان و مقامات ایرانی را به شهادت رساندند. امید که این کتاب آغازی باشد برای شناخت بیشتر دیدگاه‌ها و اندبشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی.

پیام مقاومت و عدالت طلبی جانمایۀ کتاب «سلول شمارۀ 14» است. و به همین سبب است که در یاداشت برای مخاطبان اسپانیایی زبان، نویسندۀ کتاب خواستار شناخت ملتهای عدالت طلب از یکدیگر است.  گوته شاعر بزرگ مغرب زمین که در مواجهه با حافظ، شاعر بزرگ مشرق زمین قرار گرفته و تحت تأثیر او دیوان «غربی – شرقی » را سروده در شعری در همین دیوان شرقی، شناخت ملتها از یکدیگر را مقدمه‌ای برای مقابله با نزاع میداند:

Wer sich selbst und andere kennt,

wird auch hier erkennen:

Orient und Okzident

sind nicht mehr zu trennen.

آنکس که خویش و دیگری را میشناسد

اینجا خواهد دانست

که شرق و غرب

از هم جدا نیستند

امروزه با وجود رسانه های جمعی و گسترش رسانه های اجتماعی متأسفانه اخبار و اطلاعاتی از مشرق زمین به مغرب زمین گزارش می‌شود که با واقعیت منطبق نیست و به همین سبب به مانند گذشته و حتی بیش از آن نیازبه شناخت بی‌واسطۀ از فرهنگ مشرق زمین احساس می‌شود. امید که ترجمه این کتاب که روایتگر بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران است، بتواند به شناخت مخاطبان اسپانیایی زبان از ایران کمک کند؛ زیرا شناخت ب‌یواسطه از طریق مطالعۀ منابع اصیل و دست اول و مواجهه با آنها حاصل می‌گردد.

 نهضت ترجمه آثار مشرق زمین به زبان‌های غربی در اندلس و اسپانیا رقم خورده است و برخی از بزرگترین متفکران اندیشه اسلامی همچون ابن رشد در فلسفۀ اسلامی و ابن عربی پدر عرفان نظری در این سرزمین بالیده اند و تحقیقات برخی از محققان مانند گوستاو لوبون، زیگرید هونکه، آسین پالاسیوس، کورت فلاش  و  ... انتقال علوم و تفکر دانشمندان مسلمان به مغرب زمین را نشان می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ژانویه و نوامبر 2015 دو نامه خطاب به جوانان اروپا و آمریکا نوشتند و به تحلیل ریشه ترور و خشنونت در جهان پرداختند و جوانان را به شناخت بی واسطه از دنیای اسلام از طریق مطالعۀ قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان و شناخت پیامبر اسلام (ص) فراخواندند. در بخشی از نامۀ دوم به رفتار دوگانه آمریکا در موضوع تروریسم می‌پردازد و ریشه خشونت را در حمایت غرب از تروریسم دولتی اسرئیل و اشغال سرزمین فلسطین می‌داند.  این روزها شاهد حمایت همه جانبۀ آمریکا از نسل کشی در غزه هستیم. رنج مردم فلسطین، رنجی طولانی است و مناسب می‌دانم به مناسبت مقاومت مردم غزه و وقایع فلسطین، سخنم را با جملاتی از یکی از بخش‌های کتاب با عنوان «صدای فلسطین» پایان دهم:

«سال 1349 در پی گزارش‌های متعددی که علیه من به ساواک داده شده بود، بازداشت شدم. در یکی از شبهای تابستان نشسته بودم و به رادیو صدای فلسطین گوش می‌دادم. آن ایام مقارن با سپتامبر سیاه (1970) بود که فلسطینی ها در اردن به شکل فجیعی قتل عام شدند. آن حادثه حادثه ای بزرگ و فاجعه ای عظیم بود. در قبال آن جریان جز این کاری از دست ما بر نمی‌آمد که با دلی خونین به رادیو صدای فلسطین بچسبیم و قتل عام را از رادیو بشنویم.

به خاطر دارم که آن شب رادیو، تلگرام یاسر عرفات را که از اردن به کنفرانس سران عرب در قاهره فرستاده بود، پخش می‌کرد. من متن تلگرام را می‌نوشتم. هنوز برخی جملات این تلگرام را به خاطر تأثیر شدیدی که بر من گذاشت به یاد دارم و هنگامی که سال 1359  یاسر عرفات به تهران آمد، برخی عبارات را برایش خواند؛ از جمله این عبارت را:«دریایی از خون، 20 هزار کشته و زخمی..»   که یاسر عرفات گفت: 25 هزار کشته و زخمی...

امروز هم پس از 50 سال هنوز هم همین اخبار را از رسانه ها میشنویم به امید روزهای پیروزی پس از رنج:

ان مع الصبر نصرا

سپاسگزارم 

ترجمه سخنرانی آقای کارلوس پاز، نویسنده و شخصیت رسانه ای:

 

 

 

 

 

 

 

 

امروز برای رونمايي از  یک کتاب خيلي خاص اینجا گرد هم آمده‌ایم. کتابی که بنا به دلایل زیادی، بخاطر موضوع، نام نویسنده و ارزش هایی که منتقل می‌کند، در کشور ما توسط ناشری بزرگ منتشر یا تبلیغ نمی شد.

کتابی که از تمام روايات، خاطرات و تجربیاتي که در صفحاتش یافت می شود، فراتر است. پیام ایمان و امید است و بر این باور که تعهد و عشق به عدالت، از رسالت اجتناب ناپذیر انسان به شمار می رود و اينكه در پایان راه، با استقامت، اجری درخور حاصل می شود. و همه اینها با دو فضیلت همراه است: ایمان تزلزل ناپذیر به پیروزی و حفظ عزت نفس، آزادی روح.

اعتقاد عمیق به پیروزی است که «روح مقاومت» را ایجاد می‌کند، وآن فرهنگ مقاومتی که به ما یاد می دهد، خود یک پیروزی است. سر فرود نیاوردن در برابر ظلم و استکبار، زانو نزدن در برابر قدرتمندان به خودی خود پیروزی بزرگی در برابر شر است. و این باید همیشه با حفظ احساس عزت نفس همراه باشد، و اینکه بدانیم آنچه را که  عدالت حکم می‌کند، به‌عنوان یک ماموریت اجتناب ناپذیر و بعنوان یک تعهد انسانی تلقی کنیم.

هنگام خواندن رويدادهای مندرج در صفحات این کتاب، غیرممکن است كه خود را با شخصیت اصلی داستان همذات پنداري نكنيم. ممکن است به دلایل جغرافیایی و فرهنگی آن شخص به نظر ما ظاهراً دور باشد، اما اگر بفهمیم که این احساس، جهانی و همگاني است و شخصی که می‌نویسد خود را وقف امر عدالت کرده است، آنگاه این احساس نزدیک است.

این وقایع در سال‌های قبل از انقلاب اسلامي اتفاق می‌افتد، سال‌هایی که رژیم شاه، ايران را به کشوری بدون حاکمیت و کرامت تبدیل کرد که به منافع قدرت‌های خارجی واگذار شده بود و بخش‌های بزرگی از جمعیت آن در مشکلات اقتصادی و آموزشی بسیار غوطه‌ور بودند، با یک نیروی پلیس سرکوبگر و یک طبقه سیاسی که صرفاً منافع خود را تامین می کند.

در برابر اين اوضاع و شرايط، نویسنده، مانند هزاران ايراني دیگر، با قدرت و باورهای قوی، با گذراندن رنج زندان، تبعید، آزار و شکنجه، علیه همه چیز قیام کرد، اما همیشه به این کاری که آنها باید انجام می دادند، ایمان داشت و این رویه آنها را به پیروزی رساند، و اين جاذبه و درسی است که می توان از این کتاب آموخت.

تبلیغات مستمر رسانه های امروزی درباره ايران به طور کلی و انقلاب اسلامي به طور خاص بسیار زیاد است و همیشه اين كشور با چهره اي تار و منفی به ما معرفي می شود، و اين در حاليست كه چهره واقعی سال هاي دهه هفتاد قرن گذشته که در آن وضعیت اجتماعی داخلی در ايران ناپایدار بود را از ما پنهان می کنند. و همه اینها برای القای یک رابطه مستقيم بین ايران و شر در ذهن شهروندان غربی است، رابطه ای که فقط براي محاصره کردن این کشور است و تا آنجايي كه امكان پذير باشد دست زدن به هر كاري برای نابودی آن را به آسان ترین راه (خارجی یا داخلی) به طوری که منافع امپریالیستی آمریکایي ورژیم  صهيونيستي راحت تر تأمين شود.

ايران کشوری است که بیش از دو قرن است که به كشوردیگری حمله نکرده است و با این حال از جنگ‌افروز خواندن آن دست بر نمی‌دارند و آن را به عنوان یک مشکل امنیتی جهانی معرفی می‌کنند، در حالی که آنهايي که ايران را اینگونه معرفی می‌کنند، جنگ‌ راه مي اندازند و سعی می‌کنند مناطقي از جهان را بی‌ثبات کنند. ايران کشوری است که هرگز در رسانه ها از آن چیزهای مثبتی نشان نمي دهند و ماهیت واقعی آن تحریف می شود تا چهره اي ناهنجار را به نمایش بگذارند، که اين منجر به ایجاد اخبار افسانه وار و حيرت انگیز درباره آنچه در آنجا اتفاق می افتد می شود، در حالی که واقعیت بسیار ساده تر است. .

اراده آشکاری برای نابودی ملت هایی وجود دارد که با اجرای منافع امپریالیستی و صهیونیستی مخالف هستند. در اين راستا، تلاش‌های مداوم با کشورهایی انجام می‌شود که برای غرب آزاردهنده و غیرقابل درک هستند، یا به این دلیل که منابع آنها ملی شده و از دسترس شرکت‌های بزرگ بين المللي خارج است، یا به این دلیل که اصولی را که رفتار مرسوم غرب را توجیه می‌کند، زیر سوال می‌برند. با سوریه یا صربستان از راه های جنگی، و امروز با ايران از طریق بی ثبات سازی داخلی توطئه و اقدام می کنند.

سه ابزار است که برای ایجاد این بی ثباتی بیشتر استفاده می شود: معرفی چهره تحریف شده از وضعیت زنان در ایران، ارائه روایتی ناهنجار از واقعیتهای دینی، یا حتی ایجاد یک تفرقه قومی تخیلی که وجود ندارد. از موضوعات دیگری نیز به میزان کمتر استفاده ابزاری می شود، مانند مسائل مربوط به اقلیت های جنسی یا مذهبی، یا جنبه ها و مفاهیم بسیار تفسیر پذیر مانند مدرنیته، دموکراسی یا حقوق بشر. نبردی است، عظیم، برای روشن شدن واقعیت ایران، علیه رسانه هایی که دائماً از دروغ، اطلاعات نادرست یا سانسور استفاده می‌کنند تا بسیاری از کلیشه‌های موجود را حفظ کنند.

آنهایی که قصد نابودی ایران را دارند یک چیز را نادیده می گیرند: عِرق بالای میهن پرستی مردم آن و اتحاد استوار آن. اما بالاتر از همه، گناه بزرگ ایران در نزد غرب، به رسمیت نشناختن موجودیت رژیم صهیونیستی و در نتیجه دفاع از آرمان فلسطین است، چیزی که واقعا «غیرقابل بخشش» می نماید.

همه این مسائل با شناخت ماهیت ایران و کنکاش در صفحات کتاب و کاوش در آن آشکار می شوند.

وقتی کتاب را تمام کردم، یکی از اسطوره های فرهنگ ایرانی به ذهنم رسید، اسطوره سیمرغ، آن پرنده جاودانه ای که در شاخه های درخت دانش لانه می کند و فریدالدین عطار، شاعر قرن سیزدهم میلادی برای ما تغریف می کند که چگونه.آن پرنده یک پر پر زرق و برق را در مرکز چین انداخت و پرندگان تصمیم گرفتند به دنبال آن بگردند، زیرا از هرج و مرج موجود خود بستوه آمده بودند. آنها می دانند که نام پادشاهشان به معنای «سی پرنده» است، می دانند که کاخ او در کاف، کوه یا سلسله کوه مدور که زمین را احاطه می کند. در ابتدا، برخی از پرندگان عقب نشینی می کنند: بلبل عشق خود را به گل رز بهانه می کند. طوطی بهانه می کند که  بدلیل زیبایی خود در قفس زندگی می کند. کبک می گوید بدون کوه نمی تواند زندکی کند، حواصیل بدون مرداب و جغد دور از خرابه ها. آنها در نهایت دل بدریا می زنند ولی خیلی ها رها می کنند و برخی در راه می میرند. سی مرغ، که از طریق اعمالشان تزکیه شدند، قدم بر کوه سیمرغ می گذارند، سرانجام به آن نگاه می کنند و می فهمند که خودشان سی مرغ هستند.

این مرا به فکر فرو برد، که همانند این افسانه، هرکسی که به دنبال عدالت و حقیقت است، باید خودمان را در او ببینیم، و اینکه هر یک از ما بخشی از آن تمایل فراگیر و همگانی هستیم که به آن فراخوانده شده ایم تا شاهد خوبی ها و عدالتیها ها باشیم، و هر آن کسی را که به این طریق پیش می‌رود، برادر خود بدانیم.

ترجمه سخنرانی آقای یوسف فرناندر، دبیر شورای اسلامی اسپانیا:

کتاب "سلول 14" یک زندگی‌نامه‌ خودنوشت است که برای شناخت زندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سید علی خامنه ای در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی 1979 و هنگام شکل گیری نهضت اسلامی در ایران است که به نیرویی تعیین‌کننده‌ برای سرنگونی دیکتاتوری سلسله پهلوی تبدیل شد.

کتاب با روایتی از زندگی دوران کودکی آیت الله سید علی خامنه ای آغاز می‌شود و در مورد پیشینه خانوادگی ایشان، به‌ویژه پدرش سید جواد خامنه ای ، که مجتهد بنام و یکی از اولین استادان رهبر آینده ایران بود، صحبت می‌کند.

مادرش نیز نقش اساسی در تربیت ایشان داشت، به ویژه در آموزش زبان عربی، که آیت الله سید علی خامنه ای از کودکی به آن تسلط داشت و به وی اجازه داد تا قرآن را در کودکی تلاوت و حفظ کند. وی همچنین با مطالعه و بازخوانی آثار نویسندگانی چون شاعر عراقی محمد مهدی جواهری به ادبیات عرب علاقه مند شد.

سید علی خامنه ای از سنین جوانی به جریانات اسلامی و ملی گرا پیوست که مخالف این بودند که ایران تحت کنترل امریکا و بریتانیا باشد. این دو کشور در دهه های قبل بر ایران سلطه داشتند و پس از کودتای 1953، محمد رضا شاه پهلوی را به قدرت رساندند.

رژیم شاه همچنین پویش غربی‌سازی زندگی را ترویج می‌کرد که به «انقلاب سفید» شناخته می شد و هدف نهایی آن ریشه‌کن کردن هویت اسلامی کشور بود. این امر، همراه با وابستگی وی به قدرت‌های امپریالیستی، بسیاری از بخش‌های مذهبی ایران را بر آن داشت که موضع مخالف علیه رژیم شاه اتخاذ کنند.

یکی از این افراد مطرح این جنبش مبارز نواب صفوی بود، یک فعال اسلامی برجسته و بنیانگذار فداییان اسلام که سید علی خامنه ای شخصاً او را می شناخت و در سال 1956 توسط رژیم شاه اعدام شد. سید علی خامنه ای همچنین علمای مهم مسلمانی را شناخت و تحت تأثیر اندیشه آنان قرار گرفتند. بعدها، سید علی خامنه ای یکی از همکاران نزدیک رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، امام روح الله خمینی، شدند.

امام خمینی مرجع همه کسانی شد که به دنبال سرنگونی سلسله پهلوی بودند و در سخنرانی معروف خود در 2 بهمن 1341 سیاست شاه و طرح اصلاحات وی را محکوم کردند. موضع امام منجر به دستگیری و تبعید وی شد.

در آن زمان، آیت الله سید علی خامنه ای در فعالیت‌های متعددی در هر دو زمینه، اسلام و سیاست شرکت می کرد، از جمله ایجاد و انتشار بیانیه ها، و ترجمه و توزیع آثار متفکران مهم اسلامی ممنوع در ایران زمان شاه مانند «آینده در سلطه اسلام» سید قطب، و حتی ایجاد یک انتشارات مخفی با نام "سپیده" و همجنین سازمان های مخفی مخالف شاه. این امر باعث شهرت او در ایران شد، اما وی را در معرض خطر آزار و اذیت قرار داد.

در این راستا، این کتاب روایتگر دستگیری‌های پی در پی است که آیت الله سید علی خامنه ای در پنج نوبت متوالی متحمل شدند و همچنین آخرین تبعید داخلی او در ایرانشهر و جیرفت.

کتاب "سلول 14" این دستگیری‌ها را روایت می‌کند و زندان‌هایی را که وی در آن زندانی می‌شد، از جمله قزل قلعه، در مشهد، توصیف می‌کند.

آخرین بازداشت وی در 6 مهر 1350 در مشهد و در زندانی تازه ساخته برای مخالفان سیاسی شاه صورت گرفت. در آنجا وی در سلول 14 زندانی شد، سلولی که اسم خود را به این کتاب داده است. در آنجا توسط پلیس سیاسی ساواک مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت. هر چه وضعیت رژیم شاه  بدتر می شد، شرایط و رفتار با زندانیان نیز به تدریج سخت تر می شد.

در این کتاب جزئیات زیادی از زندگی در زندان، از زندانیانی که در آنجا بودند، از جمله تعدادی از دانش‌آموزانشان، و بازجویی‌ها و شکنجه‌های بدست ماموران ساواک، دو نفر به نام‌های بابایی و کاوه که پس از انقلاب ایران به دلیل نقش آنها در حوادث ننگینی که در این زندان رخ داد محاکمه شدند، روایت می‌ شود.

در این کتاب همچنین به وقایعی اشاره شده است که منجر به انقلاب 1357 شد، مانند کشتار جمعه سیاه 17 شهریور در میدان ژاله (امروز، میدان شهدا) در تهران  و دیگر اعتراضات و تظاهرات مردمی علیه شاه در تمام شهرهای ایران که به طرز وحشیانه ای توسط نیروهای امنیتی رژیم سرکوب شده است.

آیت الله سید علی خامنه ای همچنین نقش بسزایی در بسیج جمعیت مشهد ایفا کردند و در پاییز 1357 یک سری سخنرانی های مهم ایراد کردند که زمینه را برای گسترش سریع انقلاب اسلامی در منطقه فراهم کرد.

مقام رهبری مبارزه گسترده ای را برای مردم جهان علیه سلطه استعمار و امپریالیستی مطرح می کرد که فراتر از جنبشهای اسلامی بود و شامل حمایت از شخصیت های ملی گرایی عرب مانند جمال عبد الناصر یا حتی انقلاب کوبا بود، زیرا وی معتقد بود که مبارزه جهانی علیه کنترل قدرت های هژمونیک یک امر واحد است و این امر بر سیاست خارجی کنونی ایران نیز تأثیر گذاشته است.

این کتاب همچنین فرصتی برای آشنایی با آثار علمی رهبر فرزانه انقلاب است، زیرا وی را تا سطح یک شخصیت برجسته در زمینه آثار مذهبی و اندیشه سیاسی در ایران معاصر مطرح می کند.