تاريخ انتشار: شنبه 4 آذر 1402 - 10:45

گزارش ترجمه و چاپ کتاب حضرت فاطمه (س) الگوی تمام انسان ها به زبان ترکی استانبولی

کتاب حضرت فاطمه (س) الگوی تمام انسان ها ، بیانات مقام معظم رهبری است در باره حضرت فاطمه (س) که توسط انتشارات اونسوز با ترجمه آیکوت پازار باشی و ویرایش جلال عباس ایشک در 207 صفحه ودر تیراژ هزار جلد ترجمه وچاپ شده ودر نمایشگاه بین المللی کتاب استانبول عرضه شده است .

در نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید می‌شود که حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) نه تنها برای زنان که برای مردان نیز اسوه­ای والا مقام است. فلسفه‌ی این تعبیر را می‌توان از روایت یکی از همسران پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فهمید که می‌گوید: «من کسی را شبیه‌تر از فاطمه (سلام‌الله‌علیها) در هیأت و وقار و سیرت به رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) ندیدم». بر اساس این عبارات کلی و بسیاری شواهد موردی، می‌توان به نوعی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را بازتاب شخصیت رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) دانست و بسیاری از مصادیق رفتار ایشان را به عنوان الگو برای مردان بیان نمود.

زندگی فاطمه زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) به خاطر عظمت و شگفتیهای فراوانی که در آن هست، شبیه اسطوره‌های تاریخ است. حقیقتاً چشم ما نمی تواند مقامات معنوی آن بزرگوار را ببیند - «تو بزرگی و در آیینه کوچک ننمایی» - ما نمی توانیم آن قامت رسا و آن عظمت را حتّی در چشم کوته‌بین ذهن خودمان تصویر کنیم؛ لیکن همان چیزی که چشمان سطحی نگر ما می بیند،

ما باید راه فاطمه‌ی زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) را برویم. ما هم باید گذشت كنیم، ایثار كنیم، اطاعت خدا كنیم، عبادت كنیم. مگر نمی‌گوییم كه «حتّی تورّم قدماها« این‌قدر در محراب عبادت خدا ایستاد! ما هم باید در محراب عبادت بایستیم. ما هم باید ذكر خدا بگوییم. ما هم باید محبت الهی را در دلمان روزبه‌روز زیاد كنیم. مگر نمی‌گوییم كه با حال ناتوانی به مسجد رفت، تا حقی را احقاق كند؟ ما هم باید در همه‌ی حالات تلاش كنیم، تا حق را احقاق كنیم. ما هم باید از كسی نترسیم. مگر نمی‌گوییم كه یك‌تنه در مقابل جامعه‌ی بزرگ زمان خود ایستاد.