تاريخ انتشار: يکشنبه 14 آبان 1402 - 13:15

رونمایی از ترجمه کتاب "اشعار منتخب شاعران معاصر ایرانی بعد از انقلاب اسلامی" در صربستان

در مراسم افتتاحیه ی جشنواره ی فلیم های ایرانی، که روز 17 مهر در نووی پازار و روز 18 مهر در پودگوریتسا پایتخت کشور مونته نگرو با حضور امیر پورپزشک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی برگزار شد، از کتاب "اشعار منتخب شاعران معاصر ایرانی بعد از انقلاب اسلامی" با حضور پتار یاناچکویچ مترجم اشعار نیز رونمایی گردید.

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان و با همکاری اداره کل فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز فرهنگی نووی پازار در جنوب صربستان و مرکز فرهنگی بودوتومویچ کشور مونته نگرو جشنواره فیلم های ایرانی از 17 تا 20 مهر ماه برگزار شد.

 

 

 

در مراسم افتتاحیه که روز 17 مهر در نووی پازار و روز 18 مهر در پودگوریتسا پایتخت کشور مونته نگرو با حضور امیر پورپزشک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی برگزار شد از کتاب "اشعار منتخب شاعران معاصر ایرانی بعد از انقلاب اسلامی" با حضور پتار یاناچکویچ مترجم اشعار نیز رونمایی گردید.

 

 در این جشنواره فیلم های "یک حبه قند" به کارگردانی رضا میرکرمی، "رخ دیوانه" به کارگردانی ابوالحسن داودی، "طعم شیرین خیال" به کارگردانی کمال تبریزی و "مبارک" به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی با زیرنویس صربی به نمایش داده شدند.

پورپزشک در مراسم افتتاحیه با قدردانی از همکاری مراکز فرهنگی نووی پازار گفت: ما مدت‌هاست که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا فعالیت‌های خود را در خارج از بلگراد گسترش دهیم بخصوص در نووی پازار که برای ما اهمیت ویژه ای دارد. پیام همه رویدادهای فرهنگی که برگزار می کنیم دوستی بین ایران و همه مردم صربستان است.  وی در باره همزمانی افتتاحیه جشنواره فیلم و رونمایی از کتاب منتخب اشعار شاعران معاصر ایران گفت: سینما و شعر و ادبیات با هم پیوند محکمی دارند.  سینما هنری است تصویری و شعر هنری است کلامی که تصویرآفرینی در آن اهمیت والایی دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در مورد فیلم و سینمای ایران نیز گفت: سینمای ایران بعد از انقلاب دچار یک تحول بزرگ و اساسی شد تا آنجا که در سطح بین المللی فیلمسازان ایرانی و سینمای ایران شناخته شدند.

پتار یاناچکویچ مترجم کتاب اشعار شاعران معاصر ایران نیز با اشاره به ادبیات غنی ایران از نیما یوشیج به عنوان سرآمد و پدر شعر نو ایران یاد کرد و در باره ویژگی های کتاب شعر و اشعار و شاعران آنها توضیحاتی داد. وی گفت این کتاب با معرفی  61 شاعر ایرانی معاصر ایرانی بعد از انقلاب اسلامی سبک و آثار آنها را به همراه نمونه ای از شعرشان معرفی می کند. در مراسم افتتاحیه در شهر نووی پازار، انس خلیلویچ نویسنده برجسته صرب طی سخنانی فرهنگ و ادبیات غنی ایران را ستود .

همچنین در افتتاحیه هفته فیلم در پودگوریتسا پایتخت مونته نگرو که روز سه شنبه 18 مهر برگزار گردید جمع زیادی از علاقمندان به سینما و ادبیات ایران بخصوص استادان دانشگاه، هنرمندان، اصحاب رسانه و دانشجویان شرکت کردند و شبکه رادیو تلویزیونی RTCG مونته نگرو ضمن مصاحبه با رایزن فرهنگی کشورمان و پتار یاناچکویچ، گزارش مفصلی از این برنامه تهیه کرد.

 خانم الیدا کوراچ مدیر مرکز فرهنگی پودگوریتسا در دیدار با رایزن فرهنگی با تبریک استقبال از جشنواره فیلم ایران گفت: در پوگوریتسا همزمان با جشنواره فیلم ایران، دو برنامه دیگر فیلم از جمله فیلم های اسپانیایی برگزار شد اما استقبال مردم از فیلم های ایرانی بسیار بیشتر از آن برنامه ها بود.  

شایان یادآوری است برگزاری هفته های فیلم بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی، سایت ها و رسانه های نووی پازار و مونته نگرو داشت که برخی از آنها عبارتند از :

الف) نوو ی پازار                                                                   

    سایت رادیو تلویزیون نووی پازار:          

      https://rtvnp.rs/2023/10/10/poceo-festival-iranskog-filma/157649​​

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1060094338700182&set=a.883196896389928

https://www.instagram.com/p/CxxHs7EMIDJ/?hl=en

https://freemedia.rs/od-ponedeljka-festival-iranskog-filma-u-novom-pazaru

ب) مونته نگرو

https://www.facebook.com/watch/?v=6646838505437823

https://www.dan.co.me/kultura/festival-iranskog-filma-u-podgorici-5201533

https://www.cdm.me/grad/festival-iranskog-filma-od-10-do-13-oktobra-u-kic-u

https://radiotitograd.me/magazin/festival-iranskog-filma-u-kic-budo-tomovic

https://www.vijesti.me/kultura/677072/festival-iranskog-filma-u-podgorici

https://kicpodgorica.me/festival-iranskog-filma-u-kic-u

https://podgorica.me/vijesti/4121

https://podgorica.me/aktuelni-dogadjaji/4143

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران: 

                                                                                                           https://www.iribnews.ir/00Gpfm