تاريخ انتشار: يکشنبه 30 بهمن 1401 - 12:35

انتشار فرهنگنامه مصور و ساده ایران به زبان صربی ( کتاب دوستی کودکان ایران و صرب)

نخستین فرهنگنامه ساده ایران: کتاب دوستی کودکان ایران وصرب، همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط انتشارات اوکرونیا ukronija با حمایت رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان و مرکز ساماندهی ترجمه ونشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر شد و به بازار کتاب صربستان راه یافت.

کتاب با این مقدمه از زبان نوجوانان ایرانی به همسالان صرب خود آغاز می شود:

 دوستان خوب صرب سلام! نام کشور شما برای ما بچه های ایرانی چندان آشنا نیست. پدران و مادران ما نام یوگسلاوی را در گذشته خیلی شنیده اند و به یاد دارند. اما ما نام کشور شما را بیشتر به خاطر مربیان ورزشی در تیم های ورزشی ایران می شنویم. شاید شما هم با کشور ما ایران، خیلی آشنا نباشید و اطلاعات چندانی درباره آن نداشته باشید به همین دلیل تصمیم گرفتیم کشور خودمان ایران را به شما معرفی کنیم....

 بخش اول فرهنگنامه به معرفی سرزمین ایران، جغرافیا و جمعیت آن پرداخته است و سپس ده تا از مهمترین های ایران شامل: ده شهر پرجمعیت،ده مکان تاریخی مهم، ده شخصیت مهم تاریخ ، ده چهره افسانه ای، ده آداب و رسوم ایرانی، ده رویداد مهم تاریخ ایران، ده هنر مهم ایرانی،ده ضرب المثل مشترک فارسی و صربی، ده بیت شعر معروف ایرانی معرفی شده است.

بخش دیگر به معرفی آئین نوروز و چند افسانه ایرانی شامل عمو نوروز و بی بی گلبهار، داستان ضحاک، افسانه سیمرغ، و داستان پسرک با هوش اختصاص دارد، واژه های فارسی در زبان صربی و نقاشی های کودکان ایرانی نیز از موضوعات فرهنگنامه هستند.

رایزنی فرهنگی بمنظور حمایت از ناشر و معرفی فرهنگ ایرانی به نسل جوان صرب، تعداد از فرهنگنامه را برای اهدا به مدارس و کتابخانه های این کشور خریداری کرد. 

کتاب علاوه بر سایت ناشر در صفحات اجتماعی از جمله فیسبوک انتشارات اوکرونیا معرفی شده است.   

مشخصات کتاب

فرهنگنامه کوچک ایران برای کودکان و نوجوانان صرب (کتاب دوستی کودکان ایران و صرب)

 

گردآوری: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان

 ناشر: اوکرونیا

سال انتشار: 1401(2023)

طراح جلد و صفحات: ثمانه خیام

مترجم: میلنا رادولویچ

قطع: B5

نوع جلد نرم مقوای گلاسه

تعداد صفحات84

ISBN978-86-6002-092-7 

ثبت کتابخانه ملی صربستان:COBISS-ID 107071753