تاريخ انتشار: يکشنبه 17 شهريور 1398 - 08:10
نمایشگاه کتاب

افتتاح رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب اندونزی

سی و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب اندونزی 2019 (IIBF) که نتیجه همکاری بین انجمن ناشران اندونزی (ایکاپی = IKAPI) و بنیاد اقتصاد خلاق (یک نهاد دولتی غیر وزارتخانه ای که زیر نظر و مسئولیت ریاست جمهوری از طریق وزیر امور دولتی در زمینه گردشگری) می باشد، با حضور 20 ناشر خارجی و 45 ناشر داخلی در مرکز همایش های جاکارتا (JCC) توسط آنیس باسوِدان، استاندار جاکارتا افتتاح شد. در این رویداد که بمدت 5 روز فعالیت خواهد داشت برخی از شخصیت های دولتی و خصوصی، ناشرین ، اهل قلم و تعدادی از دیپلمات های خارجی و رایزن فرهنگی ج.ا.ایران حضور داشتند.

در مراسم افتتاحیه رُسیدایاتی رُزالینا، رئیس ایکاپی در سخنان افتتاحیه توضیح داد که در ابتدا هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه اطلاعات در مورد کتاب همراه با علاقه خوانندگان است و توجه ویژه ای در حال حاضر به مرکز معاملات کپی رایت می باشد.

وی افزود، هدف ما در این چند سال اخیر ، ایجاد یک مرکز و بازار حساب شده برای معاملات کپی رایت، حداقل در جنوب شرقی آسیا بوده است . در سال گذشته 45 نسخه کپی رایت فروخته شد و امسال امیدواریم  به فروش  کپی رایت بیشتری دست یابیم.

این نمایشگاه به عنوان محلی برای ترویج زمینه های فرهنگی و آموزشی است. اندونزی با جمعیت عظیمی به عنوان یک بازار پتانسیل در زمینه سواد محسوب می شود.

رُسیدایاتی اظهار داشت، بسیاری از ناشران داخلی به انتشار کتاب ترجمه ای پرداخته اند. لذا، از طریق این نمایشگاه می توانند با ناشران خارجی ملاقات کنند و به همین دلیل است تعداد زیادی از ناشران خارجی در اینجا حضور دارند.

سخنران بعدی مراسم  آقای ریکی جوزف پسِیک، معاون رییس بنیاد اقتصاد خلاق اندونزی بود و اظهار داشت که نمایشگاه بین المللی کتاب اندونزی 2019 یک حرکت است که باید به عنوان میزبان استفاده شود تا به یک پلت فرم بین المللی صنعت چاپ و نشر تبدیل گردد. سواد و صنعت نشر اندونزی در آینده باید نقشی در صحنه جهانی داشته باشند.

ریکی ابراز امیدواری کرد که IIBF بتواند به یک بستر اصلی برای ترویج محتوای سواد اندونزیایی تبدیل شود که با فرصت های مختلف توسعه در اختیار رسانه های دیگر قرار بگیرد. به همین دلیل است که در IIBF این بار، بحث و گفتگو و نشست بین ناشران برگزار می شود.

این امر نیز برای ملاقات بخش های مختلف صنعت خلاق است تا بتوان همکاری های بیشتری را  در آینده ایجاد کرد. سی و نهمین نمایشگاه زمان مناسبی است که IIBF در موقعیت استراتژیک روی نقشه جهانی قرار بگیرد.

در پایان آقای آنیس استاندار جاکارتا ضمن اعلام رسمی افتتاح  نمایشگاه،  از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه بویژه ایکاپی تشکر و قدردانی کرد و گفت: ایکاپی به طور مداوم نمایشگاه کتاب را برگزار کرده است تا امسال به سی و نهمین بار رسیده است. برای فعالیت ایکاپی 39 بار زمان طولانی است، اما تلاش برای پیشبرد سواد، مسیر طولانی تری نیاز است و  بیش از 39 سال زمان نیاز است  تا سواد آموزی در اندونزی شکل محکمی را به خود بگیرد.

آنیس از ایکاپی به دلیل کار بهینه و مداوم در حفظ پایداری این فعالیت، قدردانی کرد. وی ابراز امیدواری کرد که قوام ایکاپی بتواند در افزایش توانایی سواد آموزی مردم اندونزی نقش مهمی ایفا کند.

نمایشگاه کتاب اندونزی هرساله توسط وزارت فرهنگ و با همکاری اتحادیه ناشران اين كشور برگزاری می‌شود. نمایشگاه کتاب اندونزی سال 1980 میلادی اولین تجربه خود را در این خصوص آغاز کرد و این نمایشگاه توانسته بخش بین‌الملل خود را از سال 2014 فعال نماید.

کشور اندونزی با بیش از 1500 ناشر به‌ عنوان کشور میهمان در نمایشگاه فرانکفورت 2015 حضور داشت و تلاش کرد تا ادبیات خود را به سایر کشورها معرفی کند. سالانه 18 هزار عنوان کتاب در اندونزی منتشر می‌شود.

این نمایشگاه از دو بخش داخلی و خارجی برخوردار بود و برخلاف سال های گذشته که در دو فضای مجزا به فعالیت پرداخته بودند امسال در یک فضا غرفه ها قرار گرفته است و بازدید کنندگان خوبی نیز در همان ساعات اولیه به چشم می خورد. در بخش خارجی 20 کشور حضور دارند که تعدادی از ناشرین این کشورها  شامل (مالزی، چین، مصر، عربستان سعودی، آلمان، کره جنوبی) با ایجاد غرفه حضور داشتند و  برخی از کشورها با حضور نمایندگانی از طرف آژانس های ناشرین شامل (ایران، آلبانی، استرالیا، جامائیکا، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ترکیه، پاکستان، آلمان و آمریکا) حضور داشتند